sebuah kehidupan

sebuah kehidupan



memetik kata-2 dari pujangga abad tah bila. maka hari ini aku teringin *bajet sat. bukan lah. aku bukan teringin tapi dah memang HOBI aku kalau tak menaip memang aku ting tong. so, memang keje aku menaip kan? apa kaitan QUOTE diatas dengan tajuk entry? mula-2 aku nak cakap, macam ada something yang tak kene dengan diri aku hari ini. actually aku ta senang duduk. memang la aku tengah bersenang lenang sebenarnya. tapi hati ni macam gundah pulak. 

maaf, terguna bahasa melayu penuh pulak. tak pe kan? secara jujurnya tadi waktu aku layan pehbuk, ada aku memekak ada orang calling dia. memang dia cakap slow sangat sampai ayam dalam reban belakang pun boleh dengar taw. aku dengar je setiap butir bicara dia.

aku dengar nama 'BOBOY ' disebut. siapa BOBOY? dia budak kristian duduk menyewa rumah atuk aku. tapi-2 time dorang berborak siyes aku memang tak tahu langsung boboy mana . tapi setahu aku BOBOY ada sorang je dalam kampung aku. *maaf, aku orang kampung :)

dorang bercerita macam-2 hal dalam kampung sebab boboy uh sambung belajar kat sabah kod. tah la. bila dia tanya pasal adik-2 dia macam dia tanya kawan dia. tu yang aku macam eh sape pulak boboy yang tengah call. sebelum tu mari kita kaji sedikit apa itu agama kristian. takpe kan kalau aku berkongsi? walaupun korang dah taw sebenarnya. maaf lagi sekali.

Agama Kristian adalah agama terbesar di dunia, kira-kiranya 2.1 bilion penganut, atau sepertiga jumlah penduduk dunia. Kristian adalah sebuah agama monotheis yang berdasarkan kehidupan dan ajaran-ajaran Jesus dari Nazaret sebagaimana ditunjukkan dalam karya-karya para pengikutnya dalam Perjanjian Baru. Agama Kristian berkongsi semua kitab-kitab dalam Alkitab Ibrani dengan agama Yahudi dan sebab itu agama ini juga digelar sebuah agama usulan Abraham. Penganut Kristian atau Nasrani mengikuti ajaran Jesus Christ (Ibrani: יהושע, Yehoshua). Jesus dikenali juga dengan panggilan 'Al-Masih'.

tengok? mereka berkongsi kitab dengan agama yahudi kan? padahal kita tahu betapa YAHUDI tu umpama LAKNATULLAH syaitan yang direjam. mudah-2han dijauhkan dari kejahatan mereka disini. amin~ tapi HIDAYAH ALLAH takde siapa mampu halang kan?

setahu aku ayah boboy ni kaki minum. tapi tak pernah buat hal dalam kampung . mak dia pulak dah tak duduk serumah dengan ayah dia. mungkin dah bercerai kod~ tak pasti. tapi yang pasti semenjak dorang gadoh mak dia tak jejak sini dah. kecuali kalau 'bekas' suami dia tak ada dekat rumah. RINDU pada anak-2.

berbalik pada cerita pasal BOBOY dalam perbualan telefon tadi. bila adik aku matikan telefon pastu cakap kat aku. "kak, BOBOY kirim salam". aku dah blurr. -..-' boboy mana? dia kate yang jiran kita tulah. aku pelik . tanya adik aku banyak-2 kali. pastu dia pun cakap la. BOBOY tengah mendalami ISLAM. "JANGAN cakap dengan sapa-2 taw. kaw dengan mak je taw" .alhamdulillah. agama ISLAM itu agama yang INDAH dan diredhai bukan? aku bukan nak pecahkan rahsia aku. cuma hati aku tersentuh je. :(
semoga HIDAYAH ALLAH itu sampai dengan cepat pada beliau. dan semoga dia menjadi saudara baru kita. susahnya dia mencari sinar ISLAM. kita? kebanyakkan tak pernah menghargai NIKMAT allah yang satu ni kan? malah kita mengabaikan pulak tanggungjawab sebagai seorang ISLAM.

aku harap semua yang membaca post ni akan mendoakan untuk beliau agar menerima ISLAM dengan hati yang terbuka dan menerima HIDAYAH ALLAH :) . amin ~ sampai sini saja perkongsian aku :)


Post a Comment

3 Comments

  1. Islam tetap utuh walaupun kristian laknatullah menguasai dunia ini . INI JAMINAN . Allahuakbar

    Islam adalah agama paling suci :)

    ReplyDelete
  2. @Aliff Haikal semoga nanti ISLAM mendapat kemenangan di hari akhirat !

    ReplyDelete
  3. @Aliff Haikal semoga nanti ISLAM mendapat kemenangan di hari akhirat !

    ReplyDelete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.