TUTORIAL BUAT SROLLING BOX PADA BLOGLIST

wowowo. first time doh buat tutorial . menggeletar urat nadi kepala jantung anak tekak aku semua. bajet macam HOT STUFF dalam dunia blog ken? pirahhhh. hancus sudah. ala biarlah. nak jugak jadi glemer macam abang aku tuh. siapa abang aku weyh? erk tapi abang ni tak diiktiraf dalam surat beranak taw :) . mahu terjah?
SINI MARI. enrty ni bukan na cerita panjang pasal abang ohsem ni. tapi sekadar sesi pengenalan je.

oke. macam mana tergerak hati nurani aku untuk buat tutorial ni? tutorial ni aku buat sebab bila aku join segmen ABANG AMER ni dalam syarat dia kata kalau nak jadi blogger sporting kena lah buat bloglist untuk setiap peserta. hey common dude. aku blogger sporting taw. korang je yang tak tahu. tu lah sombong lagi dengan aku. tu makan dia. hahah. so, peserta terlalu ramai. sampai bloglist aku jadi memanjang dan melembabkan loading blog. nampak sangat berat kat situ. -..-' . kemudian lepas je aku tunaikan kerja sebagai seorang anak yang rajin iaitu lipat baju *wink wink (aku rajin seyh) aku PM ABANG WAN camne nak selesaikan masalah ni.

dia tak kedekut ilmu pong taw :) . so, aku pun nak berkongsi jugak lah dengan korang, sebab mak cakap SHARING IS CARING :p

so, step pertama pastikan korang pergi ke dashboard > design > page element . pastikan korang tau nama bloglist yang korang save dekat page element tadi :) (macam kat bawah ni)


lepastu korang masuk pulak dekat edit html > Expand Widget Templates
macam biasa tekan CTRL+F > keluar kotak atas belah kanan korang kan? tapi nama bloglist tadi contoh macam aku punya "team follow back". bila korang dah jumpa nama bloglist korang tu, korang scroll bawah sikit korang akan jumpa mende ni. 

<div class='widget-content'>
bila korang dah jumpa kod tu. korang TOLONG gantikan dengan kod yang ni pulak.

<div class='widget-content' style='overflow:auto; width:220px; height:400px;'>
width:220px; height:400px lebar dan tinggi tu korang ubah ikut kesesuaian sidebar korang..

oke, sebelum korang save make sure korang preview dulu kalau tak de error baru save oke? kalau jadi tahniah.

credit pada : abang wan :) 

Post a Comment

2 Comments

  1. xjelas lah aper yg kene edit tuh..yg ni ker?

    div class ='widget-content' style=overflow:auto;width:215px; height:200px/'

    ReplyDelete
  2. dah buat..p xjadi..ni code yg jadi.. xperlu widh

    div class='widget-content' style='overflow:auto; height:200px'

    ReplyDelete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.