Disclaimer | Author | Contact


Thursday, January 31, 2013

Segmen Blogger i2 Sahabat ku

Mieza S | 1/31/2013 12:30:00 PM | 25Comments |

nak join? click --> s i n i

Short Giveaway By Simplesyara

Mieza S | 1/31/2013 01:43:00 AM | 7Comments |

nak join? click --> s i n i

2nd year Ohsem Anniversary Aku cuma seorang kulikutif !!! Give away

Mieza S | 1/31/2013 01:27:00 AM | 5Comments |

nak join? click --> s i n i

Tuesday, January 29, 2013

Peserta Segmen Pencarian Bloglist Feb 2013

Mieza S | 1/29/2013 08:21:00 PM | 6Comments |

Assalamualaikum? Alhamdulillah akhirnya tamat jugak segmen kecik kecik lan yang kecik buat. Memamg tak sabar nak tunggu :) . Ayah da membebel dah ni. Suruh off. Dari pagi tadi online je -_-  . Bosan la kalau tak online. Hmm, 

Ni kecik sertakan nama peserta segmen. :) Tutup awal sebab tak nak kelam kabut. Esok kecik dengan kawan-kawan akan ke PWTC di boots FIXIE <3 Huuuuu eksited mak weyh. 







// hanya 12 sahaja yang akan terpilih :) . yang mana guna domain .my tu tak tahu lah macam mana. tak leh nak bukak -_- 



CONTEST : BLOG BERTUAH 2013

Mieza S | 1/29/2013 08:05:00 PM | 3Comments |

nak join? click --> s i n i

3 sebab kenapa belog kecik mesti terpilih dalam CONTEST BLOG BERTUAH 2013 ialah :
- blog kecik comel what walaupun tak dew langsung ciri-2 kawaii kan?
-sape singgah blog kecik mesti tenang je sebab kaler biru kan ketenangan :) hahhaha XD
- blog kecik rasanya loading dia ringan je.seringan kapas. aw aw <3

// dapat-2. yeahh. :D

Monday, January 28, 2013

Tak dapat kawal perasaan

Mieza S | 1/28/2013 11:24:00 PM | 4Comments |
Assalamualaikum. ? Berita harini tentunya korang taw pasal apa kan? sapa yang tak beli surat khabar  lagi? ouh anda sangat rugi. Semuanya pasal kematian sana-sini. Huh! Tu tanda-tanda kiamat kecil. Segeralah beristighfar. Dekat newspaper ada cerita pasal kisah menyayat hati sebelum meninggal tuh. Carik punya carik tak jumpa.

Memang nak sangat tahu cerita disebalik semuanya. Yelah dalam surat khabar takde pulak nak ditulis semuanya. So,

Tadi kecik sesaje menggedik blogwalking kat belog adik/kakak nih. Wow! Memang itulah yang kecik carik. Akhirnya. Tapi tak tahu lah kenapa. Bulu roma kecik naik masa baca. Mungkin sebab dia terlalu mengagungkan Allah. ~subhanallah.

Semoga dia dilindungi dari segala seksaan kubur, dan mendapat ganjaran syurga diakhirat nanti berkat kesabaran nya yang tak pernah berhenti berdakwah. Amin. Al- fatihah untuk akak SITI HAJAR BINTI AHMAD SABIR. Semoga rohnya di kalangan orang beriman.


Baca disini --> s i n i

Kisah Menyayat Hati : 14 Hari Sebelum Meninggal Dunia

Mieza S | 1/28/2013 11:12:00 PM | 1Comments |

SITI HAJAR BINTI AHMAD SABIR


6 Jan 2013 (Ahad)
Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.

7 Jan 2013 (Isnin)
Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami  tidak mencukupi’

8 Jan 2013 (Selasa)
Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.

9 Jan 2013 (Rabu)
Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.

10 Jan 2013(Khamis)
Selepas Subuh tadi,  kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang  kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.

11 Jan 2013 (Jumaat)
Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.
Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar . 
                                   
Lawatan  Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.
Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.

12 Jan 2013 (Sabtu)
Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke  telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami  perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.
Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.

13 Jan 2013(Ahad)
Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Takada rahsia lagi.  Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkan nya, dia akan bersyukur. Pasti ade hikmahnya.

Malam itu, sedang saya membacakan ayat2 suci kepadanya, dia kata “Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?” Saya terdengar seruan bersahut2an dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti. “Orang azan kot” tingkah saya. Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur. Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?” “Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’

14Jan 2013 (Isnin)
Sebelah siang Hajar demam.Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan  diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung  tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang  tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan  yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun.SUBHANALLAH.

Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”. Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”Sesekali dia tersenyum manis. Kami tanyakan” kenapa senyum?” Dia jawab…”ada bau wangi sangat”.” Selalu ke akak terbau macam tu?”Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2  waktu sahabat ziarah” Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)
Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget - masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher”  lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?

Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.
Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak  solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.

Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.

16 Jan 2013(Rabu)
Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab  “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.

Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari  Allah.

Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.

Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”

Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu.  Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka  Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi,  Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.
Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.

17 Jan 2013(Khamis)
Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan.  Ultrasound pula  diambil.  Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa. “Akak, jgn bimbang, kita orang  Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” . Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar  ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.


Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkat. Saya tanya , nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :” Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.” Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,” Angguk.Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk.Dalam termengah2 dia berkata”mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan” “ Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan  nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan  menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak  katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.

18 Jan 2013Jumaat)
Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.
Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja  lagi 99% .Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.

19 Jan 2013 (sabtu)
Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran  pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir

20 Jan2013 (Ahad)
Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap  tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya

Sumber : Adik Aisyah



First Giveaway By Akma Liyana

Mieza S | 1/28/2013 09:08:00 PM | 4Comments |

nak join? click --> s i n i

GiveAway by AFNA

Mieza S | 1/28/2013 09:05:00 PM | 3Comments |

nak join? click --> s i n i

Segmen 2013 Izza Sakura

Mieza S | 1/28/2013 06:29:00 PM | 1Comments |

nak join? click --> s i n i

Entri yang paling kecik suka : 

jeng 

jeng

jeng 

jeng

jeng

jeng

jeng

jeng

jeng

jeng

jeng

jeng

*dah penat?

jeng 

jeng

jeng

jeng

jeng

jeng ......

inilah dia. 


Sebenarnya malu nak cakap kecik suka entri ni. Sebab bagi kecik ni kan masalah perempuan. Jadi bila nak bertanya tu memang lah sangat malu. apatah lagi pada mak sendiri. Takut di jaja dalam rumah.Biasa lah orang tua -_- , jadi blogger yang baik hati macam awa lah yang baik hati nak share benda yang bermanfaat macam ni untuk orang pemalu macam kecik. Lepas ni hupdate lagi entri- tentang masalah perempuan. Kecik lah yang akan rajin jejak blog awa <3



Segmen : Pencarian Bloglist Feb 2013

Mieza S | 1/28/2013 05:00:00 PM | 28Comments |
SUDAH TAMAT

Assalamualaikum semua. Cepat jawab ye anak-anak.

Harini kecik sekali lagi menampilkan diri, untuk merasmikan Segmen Pencarian Bloglist Feb 2013. Harap mendapat sambutan :) , tapi kecik ta k kisah pun berapa sikit yang join. Janji ada yang join sebab kecik nak letak kat bloglist. Ini bukan GA yang nak kena cari peserta sampai puluhan. Ye dok? hahaha. :D


*maaf ler, banner tok comey macam hampa :p


Syarat penyertaan : 


Seorang blogger. 
Wajib follow blog kecik.
Wajib like page --> s i n i
Sunat follow twitter --> s i n i
Buat satu entri --> Segmen : Pencarian Bloglist Feb 2013
Tepek banner comeyy tu kat entri.
Backlink semula ke entri ini.
Tak perlu tag orang
Publish entri dan hantar di ruangan komen di entri ini 

Okay. Senang kan? Kalau senang, jom join. :) Tarikh tutup penyertaan --> 29 January 2013

Segmen Jadikan Followers UNLIMITED by Aimi Rahim

Mieza S | 1/28/2013 11:04:00 AM | 14Comments |

nak join? click --> s i n i

Segmen Tambah Follower!! ~~KasihLestariAbadi~~

Mieza S | 1/28/2013 10:21:00 AM | 14Comments |

nak join? click --> s i n i



Giveaway NewYear 2013 JiwarOsak

Mieza S | 1/28/2013 12:57:00 AM | 2Comments |

nak join? click --> s i n i

Tadi tadi. Gua jalan-jalan dekat. Eh kejap. Gua lupa. Gua orang Islam. Jadi sebagai seorang yang masih Islam dan memahami apa itu Islam, mungkin secara lahiriahnya gua tau lah jugak serba sedikit tentang Islam. Maka kesimpulannya. Gua nak kasi salam penuh dekat lu orang. Ha wajib jawab doh. Tak payah nak kerek-2 kata gua acah-acah baik lah hape. Memang tak pasal-pasal hammer atuk gua yang dah berzaman terperuk dalam stor jadi makanan malam lu orang.

Mesti korang kutuk gua kan? Sebab gua meraban 6 saat. G lantak gua lah. Ada plak gua suruh lu orang tolonbg merabankan untuk gua? So? Takde kan? Diam je lah. 

Gua jalan-jalan dekat pavi dengan abang-abang besar tadi *bajek hot kejap. Sekali terserempak dengan abam blogger ni. Dia suruh gua join GA dia beb. Ha jeles jeles. Lu pernah kunyah gajah dengan tempoyak tak? Okay gua tau lu bando mane rasa makanan kampung ni kan? :D Hahhaa. Tahniah lah jadi bando. *padahal asal kampung jugak (kecoh).

Gua malas ah nak citew banyak. Lu bukan kisah pun kan? So, jom. Lets dance together. *pishang tahap beruk ngorat mak yam yang bekerja sebaga tukang paip rumah pak leman deris -_- *kfine. Kencing je lebih.  Join weyh, hadiah gempak gile doh >.<

  SEMUA PESERTA akan mendapat
Brooch tajaan  Belalang Hijau Perisik 
antara hadiahnya adalah Domain .Com, Cash 50, Topup 50, Cash 40, Cash 30
dan banyak lagi untuk dimenangi..

List Hadiah Yang Telah di Sponser
- Domain .Com 1tahun * Potia Casadelarossa - Blog
- Cash Rm50 * Ekram Mahat - Blog
- Sehelai Baju Berkualiti Tinggi * Khalid Kyle - Blog - Twitter
- 2 Helai Baju Kami Blogger * Nadia Syafiq - Blog - Fanpage
- Cash Rm30 * Mahadi Mohamed Arifin - Blog
- Cash Rm20 * Cuba Teka - Blog
- Topup Rm10 * Mohamad Nasir - Blog
- 1 Mug (lukisan dan tulisan pilihan pemenang) * Shada Rainza - Blog
- Tudung x 1 * Azura Exlela - Fanpage
- Minuman Haida Kamaruzaman Collagen Cappucino (HKCC) x 3 * Makbed Journal - Blog
- shawl + brooch + hadiah misteri x1 * LuNa Lee - Blog
- ping 2x di fanpage total 900k * Abdul Farique - RilekSantai - Fanpage
- Pendrive sony 4GB x 1 * Julia Ngah - Blog
- Topup Rm10 x 3 * Kopi Pasta - Blog
- Topup Rm5 x 3 * Mailey Smilez Mai - Blog - Fanpage
- button badge x 3 * Nurul Fatiah - Blog
- Air An Nur x 12 * Muhammad Anas Hamzah - Blog
- Cash Rm30 + iklan 1bulan * Aida Natasya - Blog
- shawl x2 dan baju x2 + Review x 2* Iyliana - Blog
- Topup Rm50 * Elih Japahar - Blog
- Gelang Nama x 2 * Nurdiyana Asilah - Blog
- Pendrive SONY 16GB x2 * Izzat Nazmi - Blog
- Topup Rm10 x 1 * Nurul Syarafina - Blog
- Perfume x 2 * I'am Yanty - Blog
- Button x 10 * Eqbal Zack - Blog
- Cash Rm40 * Misz Nadea - Blog - Twitter

- Key chain + calendar mini x 3 * Shida Radzuan - Blog  

Giveaway BERMULA pada 7Jan dan TAMAT pada 1FebPEMENANG akan diumum pada 4Feb pukul 12 Tengahari 

Sunday, January 27, 2013

Review Follower Ke 600

Mieza S | 1/27/2013 09:25:00 PM | 1Comments |

Assalamualaikum. ? Diharapkan semua awek-2 gojez dan abam-2 ganteng yang read-read entri ni sentiasa mendapat keberkatan dari Yang Maha Esa. Membuka sedikit tirai lembaran baru setelah beberapa kejadian berlaku. Secara disengajakan. Mudah-mudahan apa yang terjadi tu ta akan berulang kembali.

Dah baca kan tajuk comel kat atas tu? hehehee, siapa kah dia? Mari terjahhhhhhh !!!

Ha, homak kaw. Besar nya teddy bear. Nak suruh suami beli lah. Bukan sekarang la. Tunggu dah diijabkabulkan dengan insan bernama suami. Insyaallah. Apa kecik menggila ni. Tiba-tiba je cerita pasal teddy bear. Hampeh je. Ketuk pale ngan lesung kertas taw lah. 

Korang terjah jelah ni. Saya mahu teddy ituuuu . 



Segmen : Jom Blogwalking

Mieza S | 1/27/2013 01:42:00 PM | 16Comments |

nak join? click --> s i n i

GA ( FM -1st TIME HANDMADE)

Mieza S | 1/27/2013 01:35:00 PM | 1Comments |

nak join? click --> s i n i

SEGMEN : "WHO IS THE LUCKY ONE ? by HANNA & KK "

Mieza S | 1/27/2013 01:15:00 PM | 5Comments |

nak join? click --> s i n i
tarikh tutup : 25 FEBRUARY 2013 



Saturday, January 26, 2013

Akhirnya Terjah semua

Mieza S | 1/26/2013 02:06:00 PM | 4Comments |
Assalamualaikum. Hai hai. Saya dah kemaruk nak menaip ni. Akhirnya dapat jugak idea nak menaip untuk satu entri. Kecik baru je habis terjah semua blog melalu segmen ini --> http://kekapasberceloteh.blogspot.com/2012/12/segmen-terjah-tahun-baru-aisyahhumaira.html , seronok. Start blogwalking + terjah follow sejak dari pukul 11 lebih lagi. Ni baru je habis. Alhamdulillah. Segmen tu pun sudah pun tamat dengan jayanya :)

Tapi yang paling best nak kongsi cerita dengan korang ni kan. SD yang baik hati telah buat satu header comel untuk kecik. Tapi malangnya blog kecik ni bersambung. Maka tak boleh nak guna. Kalau nak gune kene tempek atas header yang dah siap. -_- ,


Terima kasih Kak Hawa <3 . Semoga berbahagia hendak- Nya. 

#Terima kasih Abang Yusuf *yerk. Panggil kaw abang. Macam pelik je weyh. Teletubies sudah :) , Sebab jadik abang kecik. Apa pun jadi jangan pernah salahkan kenangan okayy? :))


// Terima kasih sudi baca entri busuk ni <3

Friday, January 25, 2013

BLUE BLOG CONTEST

Mieza S | 1/25/2013 10:09:00 PM | 1Comments |

nak join? click --> s i n i

// Tak pernah sangka. Wujud Contest sebegini ohsem. Sebab khas untuk blogger yang mempunyai blog warna biru yang comel macam kecik :) hahahah *gurauan 5 saat. Jangan kecik aty ye 
 bermula pada 25 Januari hingga 31 Januari 2013

Syarat-syarat :)


  • Blog MESTI warna biru.Jika ada warna lain seperti pink,putih,hitam,dan lain-lain boleh join.
  • Lelaki ke perempuan semua boleh join.
  • WAJIB like fan page dan tinggalkan link blog anda itu di fanpage >> Azlan Azmi
  • Siapa tinggalkan link blog dia kat cbox atau ruangan komen ini tak dikira sebagai peserta.
  • Keputusan juri adalah MUKTAMAD.Sebarang bantahan TIDAK AKAN DILAYAN.
  • Pemenang akan diberikan berdasarkan kriteria sperti kekemasan blog,background dan header.
  • Hanya mempunyai SATU pemenang sahaja.
  • Keputusaan akan disiarkan didalam blog dan fan page

 hadiah pun menarik jugak top up 10 ringgit tu 

Mega Exclusive Giveaway

Mieza S | 1/25/2013 09:59:00 PM | 7Comments |

nak join? click --> s i n i

Jom weyh, joing ramai-2. Gempak tak gempak lah kan hadiah yang depa kasi ni. Memang jenuh sangat nak mempollow , like sorang-sorang. Akhirnya complete jugak. Done ! Weeeee <3


Syarat2:

Wajib Follow Blog Ini dan Blog Ini
Add Fb Ini
Like Fanpage Ini
Copy Banner diatas.
Tag 5 org.
Hantar link ga ke comment box mira.
Wajib Follow Add Like Share Join sponser. –wajib sbb akan diperiksa oleh sy 1 per 1..!
Buat 1 entry tentang Mega Exclusive Giveaway.

Senarai Sponser:

KALAU TAKDE TWITTER POM BOLEH JOIN.

Wajihah Rashid : Follow  Like  Follow Like*new
Limitez Glory Fashion : Follow   Like
Wilma.int : Follow Like   Follow    Follow Twitter
Ridoma : Join   Follow   Like – Sila backlink kan link ini dlm entry.
Raina Scarf : Like
Sweetladystyle : Like   Follow
Mailey Jayley : Follow  Like   Follow Twitter
Nordiyana Asilah : Follow   Like
Noona Shoppe : Like  -share fanpage dlm fb
Shawl To Love : Like   Follow
Azlan Azmi : Follow  Like
Aliya Shop : Follow Follow*new
Anaziah Online Boutique : Like   Like   Like
Miszsheyla's Closet : Like  Follow


Pembahagian Hadiah:
Top Refferal 1x:
1 x shawl & 1x awning
1x Topup RM3

1x Entry Kretif
1x Shoulder Bag
Tempat pertama:
1x DIY Box In Box
1x Bag
1x Coklat
1x Jam Handmade
1x Bedak Arab

Tempat kedua :
1x Minyak Wangi Lelaki
1x Voucher RM5
1x Gelang Manik
1x Topup RM3
1x Hairband
Tempat Ketiga:
1x Shawl
1x Kupon RM5
1x Button Banner
1x Topup RM3
Tempat Keempat:
1x Jam Handmade
1x Kupon RM5
1x Button Banner
1x Pakaian Wanita


TAMAT : 28/4/2013  16/2/2013


© Copyright 2017 | ALL Right Reserved to Owner. Re-edit by Sehijau Blog RA.