CELCOM NI APEHAL?




Saja aku pilih tajuk megah sikit. Bukan nak carik publisiti. Tapi aku nak meluahkan apa yang aku tak puas hati. Aku dengar makcik aku cakap dengan aku pasal SKMM keluarkan saman berjumlah RM920,000. Aku cuba tanya pakcik google. Aku jumpa link -->(  c l i c k ) . Memang padan pun. Sukahati je nak mencuri dengan penuh sopan. Tak cukup lagi ke dah kaya. Kalau lah kan. Kalau lah tapinya Kalau aku kaya, lama dah aku saman. Arg! 





Aku nak perkenalkan diri aku. Aku adalah pengguna UOX sejak setahun dua yang lalu. Aku tak de lah bagus sangat nak tahu pasal info celcom. Tapi kalau aku dah kerja sebagai operator celcom dan bercakap dengan customer, aku akan bercakap dengan penuh yakin dan pasti penuh tepat padat. 



Dan apa yang berlaku tadi, tapi sebelum tu. Mengimbas kembali apa yang terjadi. Aku tak dapat call free yang dijanjikan. Mungkin pada hari Isnin, aku memang dah guna RM3. Seperti yang diketahui aku akan dapat call free start pukul 8 malam sampai 8 pagi. Aku guna RM3 tu dalam pukul 11 lebih. Kemudian aku dapat 1 msg. Tahniah! aku dah boleh guna free call tu. Untuk hari seterusnya pada pukul 8 malam sampai 8 pagi. Betul tak? SO, pada hari Selasa pada pukul 8 malam sampai 8 pagi aku dah boleh guna free call tu kan? Okay cerita tu habis situ.



Kemudian, pada hari Selasa pukul 12 lebih, lepas aku dah guna RM3 tadi. Aku guna lagi RM3. Jadi aku dapat lagi  msg untuk free call pada 8 malam sampai 8 pagi. Logiknya, aku guna rm3 tu pada hari yang berlainan. Jadi. Free call yang aku patut dapat adalah 2 kali. Betul tak? dalam masa 48 jam. Kan? Sebab aku guna Rm3 tu pada 2 hari yang berbeza. Korang boleh faham tak maksud aku? 



Tapi MALANGNYA , aku dapat free call tu cuma dalam masa 24 jam. Ouh lupa nak bagitau. Selain aku dapat free call, aku juga akan dapat sms 1000 dam mms free. Apa yang aku pelik dan tak faham, kenapa dan mengapa semua tu jadi berdouble. Maksud aku. Bila aku check balance aku punya free sms jadi 2000. 
Ape cerita???? Aku guna RM3 tu untuk 2 hari yang berlainan tau. Berlainan. Sekali lagi aku tegaskan. Tapi kenapa 'mereka' double kan dan aku cuma boleh guna free call tu cuma untuk sehari??? Aku cuma dapat mms dan sms tambahan je. Tapi aku tak boleh nak guna free call. 




Aku tak puas hati aku call 1111. Cakap dengan operator India. Tau lah kan India kan? AKu nak explain masalah yang aku hadapi dekat dia pun aku tak tahu nak explain macam mana. Dan aku tahu dia pun susah nak faham. Sebab aku pun memang tak faham cakap dia. Kejap ye kejap tak. Seriuslah aku cakap, memang langsung tak meyakinkan customer. Bayangkan eh? Sebab aku malas nak layan celcom yang mahal ni jadi aku guna pelan yang Rm1 tu. Call 100 minit, 100 sms. Jimat sikit duit aku. 



Yang aku tak puas hati kenapa 'dia' nak naikkan cerita pasal sms aku yang dah tinggal 93 tu? Itu memang langsung tak ada kene mengena dengan RM3 tadi tau. Memang lah aku cakap, dia asyik ulang ulang benda yang sama. Dan aku memang dah rasa sila train 'dia' balik untuk memahami pasal celcom. Sebab aku tanya dia pehal aku punya free tak dapat? Aku membebel macam macam. Boleh pulak dia cakap yang RM3 tu free sms 100. Siap dia boleh tanya aku balik soalan tu. Eh kelakar. Macam aku pulak yang layan customer.


Paling tak boleh blah, dia tanya aku cik ada guna ke RM3 harini? Aku cakap tak ada. Lepastu dia check tengok baki sms free aku 93. Itu yang aku baru buat RM1. Esh. ! Lepastu dia cakap. "Takpe cik, cik cuba buat lagi sekali mungkin cik akan dapat free call. " Ha yang ni serius aku rasa macam nak tampaq pipi dia kasi sedaq sikit. Aku sound dia, "takkan nak suruh saya membazir lagi RM3 untuk dapat kan free call tu?? Sedangkan free call yang tu pun masih tak dapat. ". Lepastu aku dok memekak je, dia asyik potong cakap aku je. Dia nak habiskan cerita, dia suruh aku tunggu malam ni. Kalau tak dapat call balik. 



Yang pasti, aku tak akan dapat free call tu lagi. Sebab dia dah kasi aku sekali dengan sms dan mms. Tapi aku cuma tak puas hati kenapa aku cuma dapat sehari je? Sedangkan aku buat RM3 tu untuk dua hari yang berlainan. Kalau tak, kenapa dia nak hantar msg tu sampai 2 kali kan? 



Lepastu lagi satu hal share kredit dekat nombor lain. Aku bukan buat sekali. ada lah dalam 10 kali jugak aku cuba. Sebab semangat nak topap walaupun 2 ringigit. Aku suruh mak aku buat. Lepastu aku buat. Asyik tak jadi. Padahal cuma taip RM3 <pasword> hantar 101923xxxxx. kan? Tapi boleh pulak dapat msg dekat nombor aku apa yang mak aku taip tu. Seolah olah mak aku tak letak 1 dekat depan nombor 0. Faham tak? 



Then, aku call 1111. Dia boleh pulak check, msg apa yang mak aku taip. Ha boleh pun sebenarnya. Penipu betul la India tadi. Dia tipu aku. Customer servis tu kod. Eh. Geram pulak ! Akak yang aku call ni cakap, mak aku cuma hantar msg biasa dekat nombor aku. Ha yelah sangat. 10 juta kali aku ulang dan aku buat benda yang sama? Adik aku darjah 3 pun tak bodoh lahai nak buat menda membazir macam tu. Pong pang pong pang, dia nak menang. Hah ambik !!! Bukan salah aku. Memang betul akak tu cakap msg tu jadi msg biasa. Tapi bukan sebab mak aku. Tapi sebab kesilapan teknikal celcom sendiri. 



Kalau aku nak printscreen pun boleh lah. Nak tunjuk dekat operator tu. Sebab tak boleh je, aku diam. Nak menang sangat. Banyak lah kalau nak cerita pasal ni. DUlu pun pernah jadi sekali. Masa tu mak aku nak share kredit dekat ayah aku. Benda yang sama jadi. Lepas 2 3 hari baru okay. Apa masalah? Customer salah? Apa funtion keluar benda ni ? -->> CUSTOMER ALWAYS RIGHT . Even kalau customer tu salah sekalipun aku tak rasa kalau diorang nak menang cakap dengan cara macam tu? 'Mereka' sepatutnya meyakinkan yang kita salah. Ni tak. Hujah apa pun tak betul. Kita diam, kita senyap sebab kita tahu 'mereka; lebih arif pasal soalan yang kita tanya 'mereka' tu. '



Selalu sangat bila aku call 1111, soalan aku tak pernah berjawab. 'Mereka' terangkan dan bagi aku jawapan yang tak ada kena mengena dengan soalan. Kita malas nak cakap banyak sebab kita tau, perbualan kita dirakam. EH serius, aku ulang. Tak puas hati dengan cara CELCOM ! 

Post a Comment

1 Comments

  1. Hurmmm banyak juga ena dengar kawan kawan ena kena kes macam ni. Hope pihak Celcom abil tindakkan secepat yang mungkin

    ReplyDelete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.