Dia yang kini


Setelah dia jauh dari pangkuan keluarga,
Setelah dia merasakan diri cukup dewasa,
Setelah dia melangkah sendiri,
Setelah dia bergelar mahasiwa,
Setelah dia meningkat dewasa,
Setelah dia semakin mengenal cinta,
Semakin dia menjauh,
Semakin dia berani,
Semakin dia ingin menyertai,
Semakin ingin mencuba itu dan ini,
Semakin rasa keseronokan,
Semakin mengetepikan sahabat,
Semakin menjauh,
Semakin menghilang,
Semakin membawa haluan sendiri,
Semakin rasa cinta membawa bahagia,


Semakin aku mengerti,
Betapa dunia harus dimengertikan,
Menjadi mahasiswa yang berkeyakinan,
Jauh dari rasa ingin seperti yang lain,
Cukup menjadi diri sendiri,
Cukup aku menjadi yang dulu,
Tak perlu berubah,
Kerana aku tahu,
Manusia semakin hilang akal,
Hanya kerana kuasa cinta,
Yang hanya sampah aku beranggapan,
Kata dia,
Aku belum mengerti apa itu cinta,
Aku belum tahu itu ini,
Aku kolot,
Aku tak tahu cinta,
Aku belum pernah dilamar,
Aku itu aku ini,
Ya,
Aku tahu,
Aku tak punya apa,
Lantaran aku tak siapa melamar,
Aku harus peduli?
Sekurangnya aku masih terpelihara,
Dari segenap dosa,
Yang bakal kau lakukan,
Kau memang cukup merasa diri dewasa,
Kerana ingin mencuba itu ini,
Dia, kekasihmu,
Kekasih yang kau anggap bulan,
Pada hakikatnya dia hanyalah arang hitam,
Yang mengajarmu,
Untuk mencuba itu dan ini,
Mengertilah !

Post a Comment

0 Comments